Waarom Barbie nooit een moeder kan zijn

De anticipatie begint tijdens het winkelen, waar de roze gloed in de Barbie-afdeling al van verre lijkt te stralen.

Op kerstochtend lijken de plastic verpakking en de banden waarmee Barbie aan het karton wordt vastgehouden, een vesting. Maar zodra ze uit die vesting komt, wordt Barbie wat een kind maar wil dat ze is.

Barbie is onderwijzeres geweest, fotomodel, verpleegster, dokter, astronaut en zelfs president. Maar één ding heeft Mattel Barbie nooit voor ogen gehad, en dat is het beroep van moeder.

Local 6 begon zich te verdiepen in de vele beroepen van Barbie toen de jongste dochter van presentatrice Lauren Rowe haar kerstlijstje begon op te stellen.

Livia, een levendige 4-jarige, wilde een speciaal poppenhuis voor haar Barbies. Dit poppenhuis was niet het typische roze, plastic droomhuis van Mattel, maar een meer traditioneel uitziend huis dat "Barbie-maat" had.

Een van de kamers was een kinderkamer voor een Barbie-baby, wat een probleem opleverde: Barbie is technisch gezien niet getrouwd en kan technisch gezien nooit een baby krijgen.

"Ze willen niet dat ze een baby krijgt. Ze willen het imago van Barbie helemaal niet aantasten," zei Robin Goglas, een Barbie-verzamelaar uit Clermont.

Goglas heeft meer dan 2.500 Barbies in haar collectie, waaronder een Barbie nr. 1 met een waarde van ongeveer 7.000 euro.

Onder de vakantie Barbies, de Barbie kerstboom en de vintage Barbies gekleed in vintage kleding was een set van "Happy Family" poppen die sindsdien zijn stopgezet door Mattel.

Van ongeveer 2002 tot 2005 konden kleine meisjes zoals Livia, die mama wilden spelen met hun Barbies, een Midge-pop krijgen als vervanging.

Volgens Goglas, trouwde Midge met Alan die Ken's beste vriend was en uiteindelijk stichtten de twee een familie. Midge werd verkocht als een zwangere pop met een baby in haar buik en Alan kwam in een set met hun zoon, Ryan.

Maar Walmart vond het idee van een zwangere pop, vooral een die er zo jong uitzag, maar niets, dus maakte Mattel speciaal voor de winkelgigant een versie met Midge met een pasgeboren baby op sleeptouw.

Uiteindelijk werd de Happy Family lijn uitgebreid met een grootmoeder en grootvader pop. Maar om de een of andere reden besloot Mattel te stoppen met de verkoop van de lijn.

Toen we contact opnamen met Mattel over de lijn en het idee van Barbie als moeder, stuurde het bedrijf een zeer korte verklaring terug.

"De lijn 'Happy Family Dolls' uit 2002 liet meisjes voor het eerst kennismaken met het gezinsleven van Barbie. Vandaag de dag blijven Barbie's familie en vrienden een sterk onderdeel van haar wereld - via producten en entertainmentplatforms," schreef Rheena Bhansali, die optrad als woordvoerster van de speelgoedfabrikant.

Goglas is van mening dat Matel Midge als moederpop heeft gekozen omdat het moederschap niet is wat ze voor Barbie voor ogen hadden.