Barbie is verbannen uit Rusland

De buitensporige rondingen van de poppen corrumperen de geest van kinderen, zegt president Poetin, die in plaats daarvan "gezonde" waarden wil bevorderen, meldt Nick Paton Walsh in Moskou

Een rondborstige plastic pop, bekend om haar overdadige smaak en volgzame vriendje, is een onwaarschijnlijke vijand van de Russische staat. Maar Barbie wordt, samen met een hele reeks Westers speelgoed, geconfronteerd met de toorn van het Kremlin omdat ze de jonge geesten van Rusland zou besmetten.

Het Russische ministerie van Onderwijs heeft Barbie samen met een lijst van ander speelgoed en spelletjes, zoals Pokémon, verboden omdat ze schadelijk zouden zijn voor de geest van jonge kinderen. Barbie ligt met name onder vuur omdat de pop seksuele impulsen zou opwekken bij de allerkleinsten en het consumentisme onder Russische baby's zou aanmoedigen.

De stap zal worden gezien als onderdeel van de pogingen van het Kremlin om het identiteitsgevoel van jonge Russen te controleren. De Russische president Vladimir Poetin wil graag de idealen van familie en patriottisme koesteren, naast de overtuiging dat Rusland een grote keizerlijke macht was en dat weer kan worden.

Het ministerie heeft de Russische regering deze maand verzocht een speciale commissie op te richten om de psychologische effecten te onderzoeken van speelgoed en spelletjes die agressie, angst en "voorbarige seksuele uitingen" uitlokken.

In een document van het Ministerie van Onderwijs staat: "De Russische markt wordt overspoeld met verschillend speelgoed van buitenlandse makelij, waarvan een deel schadelijk is voor kinderen en niet bestemd is voor gebruik door kleine kinderen".

Een van de belangrijkste redenen tot bezorgdheid, aldus de regering, is Barbie, een groot succes voor op het Westen georiënteerde kinderen die opgroeien te midden van een bloeiende Russische detailhandel.

In het kader van een plan dat doet denken aan de strenge controles die in de Sovjettijd op kinderspeelgoed werden uitgeoefend, is een aantal criteria vastgesteld, zoals de vraag of het speelgoed "agressie of wreedheid jegens andere spelers uitlokt," of het "thema's van immoraliteit en geweld bevat, of een ongezonde belangstelling voor seksuele problemen opwekt," of "minachting of negativiteit opwekt jegens de raciale eigenaardigheden en lichamelijke onvolkomenheden" van andere mensen.

In december werd een raad van deskundigen in het leven geroepen, waarvan de eerste resultaten luidden dat Pokémon-kaarten, die in Russische speeltuinen dezelfde cultstatus hebben verworven als in die van Groot-Brittannië, moeten worden aangepast, waarbij de opdrachten op de kaarten om kinderen, of Pokémon-figuurtjes, op te dragen andere Pokémon-figuurtjes te vergiftigen of te doden, moeten worden geschrapt. Het decreet eiste ook dat de kaarten in het Russisch werden vertaald, wat werd gezien als een poging om de moedertaal te beschermen tegen westerse besmetting.

Russische psychologen hebben echter de beschuldigingen aan het adres van Barbie ontkracht en ongegrond verklaard. Sociologe en kinderpsychologe Natalia Grishayeva zei: "Er wordt geschreven dat Barbie de seksuele belangstelling op jonge leeftijd stimuleert, maar er zijn geen wetenschappelijke tests gedaan. TV, films, Russische tijdschriften voor tieners en porno op het internet zijn hier echt verantwoordelijk voor. Hier moet overheidsregulering komen.

Maar ze erkent dat Barbie de Russische speelgoedmarkt domineert. Barbie heeft alle andere soorten poppen verdrongen. Ze wordt gekocht voor twee- tot vierjarige kinderen, terwijl ze bedoeld is voor zeven- tot achtjarige meisjes.

Volgens Grishayeva kan Barbie de vroege ontwikkeling van een kind bederven en kan het de westerse paranoia over slanke figuren al op jonge leeftijd aan Russische vrouwen opdringen. De pop creëert een bepaald idee over lichaamsbeeld,' voegde ze eraan toe. Jonge kinderen proberen overeen te komen en dromen ervan op te groeien tot twee meter lang, met slanke heupen en enorme borsten. Mijn advies aan Barbie-producenten zou zijn om veel verschillende lichaamstypen aan te bieden.

Het antwoord van de regering op Barbie, Ken en hun assortimenten parafernalia, zijn Natasha en Dima. Boris Bukharov, adjunct-directeur van de wetenschap van het Moskouse Instituut voor Speelgoed, verklaarde: "Zij zijn onlangs in productie genomen, samen met een dochter, een vriendin en een complete set meubels. Hij gaf toe: "Onze poppen lijden nog steeds aan een gebrek aan glamour en diversiteit.

Natasha en Dima zijn de laatste in een lange reeks van Russische vervangers voor hun populaire Westerse tegenhangers. Nadat de Teletubbies hen drie jaar lang van de televisie hadden verdreven, keerden de geliefde Fila de hond, Chroesja het varken en Stepasjka de haas vorig jaar op veler verzoek terug op de Russische televisie. Sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie heerste in Rusland de Kerstman, totdat de Russische autoriteiten de geverfde Moros, Grootvader Vorst, produceerden, die de man uit Lapland usurpeerde met zijn eigen legende waarin een op de Russische Sint Nicolaas gebaseerde figuur in Veliki Ustiuk, in het noorden van Rusland, leeft.

Het Kremlin heeft onlangs geprobeerd zijn controle uit te breiden tot andere gebieden van het Russische amusement, waarbij het Ministerie van Cultuur aankondigde dat vitale overheidsfinanciering bij voorkeur zou worden gegeven aan films met een patriottisch karakter. De staatsfilmindustrie heeft voorgesteld het aantal Hollywoodfilms dat in Rusland wordt uitgezonden te beperken. Poetin wordt ook geacht dicht bij de creatie van een post voor een vooraanstaande minister van Jeugdzaken te zijn, die de Russische jeugd in de richting van zijn "gezonde" idealen moet sturen.